Examen i slalomskolan


För en månad sedan blev jag inspirerad av Maria som skulle lära in ett nytt trick de kommande 30 dagarna. Jag bestämde mig för att vi skulle göra detsamma och valet föll på slalom mellan benen! Nu har de 30 dagarna gått och filmen visar hur det såg ut idag!

Det som har varit svårast är att han blev lite osäker när jag började med att han skulle gå flera gånger innan han fick belöning. Han trodde först att han hade gjort nåt fel första gången och började prova andra saker. Därför tar jag fortfarande ganska korta sekvenser. Jag varierar mellan att belöna efter ett, två eller tre steg. Har även testat fyra steg några gånger men då tappar han lite fart och intensitet så jag vill inte öka mer nu utan satsar på att få lite mer flyt först.

Det här visar en stor svaghet i vår träning generellt. Jag är alldeles för dålig på att kedja olika moment. Om han inte får belöning efter varje repetition tror han att han gjort fel… Det har varit jättebra att föra in ”kedje-tänket” i slalomträningen men nu måste vi utöka det till fler övningar.
20120219-194154.jpg

Idag kunde han gå utan täcke för första gången på länge – härligt!

3 tankar på “Examen i slalomskolan

Lämna en kommentar