Lite för mycket drag kanske…

Under dagens dragrunda drog Toby superbra för tredje gången på rad – vågar man hoppas att det börjar bli en vana? Han var visserligen lite tveksam i starten men det var ganska väntat med tanke på att det var lite regn i luften och blött på marken, inte direkt hans favoritväder… Jag var mest förvånad över att han drog så bra trots vädret, när han väl hade kommit igång.

Tyvärr så tog han kanske ut sig lite för mycket för han kändes rätt trött på kvällens kurs. Egentligen hade jag på känn att det var lite för mycket på samma dag men vad ska man göra när man inte hinner både motionera vovven och springa själv när man har kurs på kvällen.

För övrigt så har jag visst inte hunnit skriva om trixkursen än – trots att vi redan varit på tredje tillfället. Vi har fått många roliga saker att träna på och det mesta går stadigt framåt. Idag kändes det dock som att det blev lite för mycket nytt på en gång för Toby. När vi tränar hemma så brukar jag oftast bara träna ett nytt moment per träningspass och varva med saker som han redan kan bra och gillar. Han är nämligen väldigt känslig för när det blir för svårt och blir förvirrad om han gör fel alltför ofta.

Passande nog är det nu två veckor till nästa kurstillfälle så det finns gott om tid att träna hemma. Förhoppningsvis funkar det bättre nästa gång om vi hinner befästa de nya grejerna hemma först. Jag ska även försöka förbereda honom lite bättre till nästa gång. Det är verkligen en hårfin gräns då han måste springa av sig lite innan men samtidigt får han inte göra slut på för mycket energi…

Lämna en kommentar